AJASSA

Hyvä myyntipuhe on työelämän perustaito

Työelämä. Pitchaus eli myyntipuhe liitetään monesti vain startup-maailmaan. Turhaan. Napakkaa ja mieleen jäävää myyntipuhetta tarvitaan missä asiantuntijatehtävässä tahansa.

– Elämme kilpailuyhteiskunnassa. Ajatellaan tilannetta, jossa kahdella hakijalla on sama koulutus ja tausta ja muutenkin kaikki kunnossa. Toinen osaa kertoa asiat selkeästi ja mieleen jäävästi, mutta samalla luonnollisesti. Toinen taas haparoi ja jännittää liikaa. Kumman otat töihin? havainnollistaa Mika Pesonen, joka valmentaa asiakaskokemusta ja myyntitaitoja OP:ssa.

– Esiintymis- ja pitchaustaitojen avulla osaat kertoa omat asiasi luonnollisesti. Esimerkiksi projektipäällikkönä minun täytyy osata esitellä projektit lyhyesti ja jämäkästi. Tästä on ollut erittäin paljon hyötyä työelämässä, hän jatkaa.

Treeni koulii taitajan

Pesosen mukaan pitchaamista ja esiintymistaitoja harjoitellaan aivan liian vähän. Loputon pikkupräntti esitysmateriaaleissa tai yksityiskohtien detaljit ovat liiankin tuttuja seminaareista ja kokoushuoneista.

– Moni on sitä mieltä, että harjoittelemalla näistä häviää aitous. Olen eri mieltä. Kun treenaa tarpeeksi hyvin asian, voi olla oma itsensä. Tilanteen mukaan pitää mennä, mutta lennossa on helpompi muokata, kun osaa perusasiat hyvin.

Pesonen haluaa oikoa harhaluuloja siitä, että vain energinen ja superlatiivien höystämä puhe olisi hyvää esiintymistä. Introverttikin voi olla todella vaikuttava esiintyjä.

– On tärkeää miettiä esiintyjän omaa persoonaa ja rakentaa esiintyminen sen mukaan. Jokaisella tyylillä voi tehdä erittäin hyvän vaikutuksen. Treenaaminen ja suunnittelu lisäävät itseluottamusta, mikä hälventää jännitystäkin. ×

#Unikorni2018-yrittäjyyskilpailun finaali järjestetään G Livelabissa 3.12. Lue lisää: unikorni.tek.fi

Lue koko artikkeli: lehti.tek.fi/pitchaus

Mika Pesonen

1. Mieti, millainen esiintyjä olet.

× Jos olet faktapitoinen, mieti mistä löydät innostusta.

× Jos innostut herkästi, pohdi mistä saat mukaan faktoja.

2. Aloita esiintymisen suunnittelu heti.

× Selvitä, millainen yleisö on ja käytä heille ominaista kieltä. Jos yleisössä ei ole tekniikan asiantuntijoita, käytä helposti ymmärrettävää kieltä.

3. Kirjoita yhden lauseen pääviesti ylös.

× Rakenna esitys pääviestin ympärille.

4. Anna tunteen näkyä.

× Esityksen olisi hyvä herättää tunteita kuulijoissa, kuten toivoa.

× Lapset ja oman persoonan avaaminen tuovat inhimillisyyttä esitykseen.

5. Pitchaus vai hissipuhe?

× Pitchaukselle eli myyntipuheelle on yleensä määritelty aika, paikka ja kesto.

× Hissipuheella tarkoitetaan usein tilannetta, joka tulee yllättäen ja jossa jokin asia pitää kertoa lyhyesti.

Jaa artikkeli