TEKNIIKAN IHMEITÄ

Vuonna 2006 vesille laskettu 398 metrin mittainen Emma Maersk -konttialus oli ensimmäinen suurimman 14-sylinterisen Wärtsilä RT-flex96C -moottorin voimanlähteekseen saanut laiva.

Vuonna 2006 vesille laskettu 398 metrin mittainen Emma Maersk -konttialus oli ensimmäinen suurimman 14-sylinterisen Wärtsilä RT-flex96C -moottorin voimanlähteekseen saanut laiva.

Maailman suurin polttomoottori

Kun maailman suurimmat konttialukset seilaavat 20 000 merikontin lastissa Kiinasta kohti Eurooppaa, tarvitaan tehoa. Sitä tarjoilee maailman suurin polttomoottori, 14-sylinterinen Wärtsilä RT-flex96C, jopa 108 000 hevosvoiman verran.

Turboahdettu kaksitahtidiesel on jättiläinen myös ulkoisesti. 27 metriä pitkä ja 13,5 metriä korkea moottori painaa 2 300 tonnia. Pelkästään moottorin kiertokanki painaa 300 tonnia ja yksi mäntä 5,5 tonnia. Iskutilavuus on huimat 1 810 litraa – per sylinteri.

Hidaskäyntisen moottorin suurin teho ja vääntömomentti saavutetaan 102 minuuttikierroksella. Tuolloin Common rail -ruiskutus annostelee moottorin kuhunkin palotilaan 160 gramman annoksen raskasta polttoöljyä moottorin jokaisella kierroksella. Vuorokaudessa polttoainetta kuluu jopa 250 tonnia.

Janoisen jättiläisen hyötysuhde on kuitenkin erinomainen. Polttoaineen energiasisällöstä saadaan potkurinakselille yli 50 prosenttia. Henkilöautoilla jo 25 prosentin hyötysuhteessa on tekemistä. ×

Vuonna 2006 vesille laskettu 398 metrin mittainen Emma Maersk -konttialus oli ensimmäinen suurimman 14-sylinterisen Wärtsilä RT-flex96C -moottorin voimanlähteekseen saanut laiva.

Jaa artikkeli