UPEAA TYÖTÄ!

Aalto-yliopiston kesäkurssin toteuttamisesta palkittiin vastuuopettaja Timo Oksasen lisäksi toinen vastuuopettaja Kimmo Silvonen sekä assistentit Juha Biström, Emil Fihlman ja Aleksi Turunen.

Aalto-yliopiston kesäkurssin toteuttamisesta palkittiin vastuuopettaja Timo Oksasen lisäksi toinen vastuuopettaja Kimmo Silvonen sekä assistentit Juha Biström, Emil Fihlman ja Aleksi Turunen.

Hands On!

insinööritiedettä ei tehdä ilman

insinööritaitoja.

Protopajakurssimme osoittautui menestykseksi: me opettajat saimme kunniakirjan, palkkion ja kiitokset ansiokkaasta sähkötekniikan opetusprojektista. Palkitsemisen perusteena oli positiivinen opiskelijapalaute sekä Aalto-yliopiston opetuksen laatutyöryhmän arvio. Tuntui kyllä hienolta!

Kandivaiheeseen sisällytetty kymmenen opintopisteen kesäkurssi oli meillä jo toinen laatuaan. Idean isät ovat dekaani Jyri Hämäläinen ja varadekaani Keijo Nikoskinen.

Kurssi on suunnattu sähkötekniikan opiskelijoille, jotka eivät syystä tai toisesta ole kesätöissä. Ajatuksena on, että opiskelija saa kokemusta oikeista projekteista ja opinnot etenevät myös kesällä.

Kurssilla tehtävät projektit ovat yritysten sponsoroimia ja mentoroimia. Viime kesänä mukana oli kahdeksan yritystä. Jokainen yritys tuki kurssia tuhannella eurolla per projekti ja sai samalla määritellä opiskelijaryhmän tehtävän- annon.

Opiskelija oppi kesän mittaan työelämä- ja ryhmätyötaitoja, lisäksi kasvoivat projektiosaaminen ja laajojen kokonaisuuksien hallintaan tarvittavat taidot. Mukaan lähteneistä 55 opiskelijasta 50 sai homman päätökseen ja ELEC-D0301-kurssin suorituksesta kymmenen pistettä opintorekisteriinsä. Ensi kesänä työmahdollisuudet ovat näille nuorille kurssilla saadun kokemuksen ansiosta varmasti loistavat. Osa kurssilaisista on jo nyt rekrytoitu töihin.

Tuas-taloon vuonna 2017 muuttanut paja antaa hyvät mahdollisuudet hands on -kursseille. Välineitä on 3D-tulostimesta laserleikkuriin ja piirilevyjen valmistukseen. Eipä ollut tällaisia tiloja minun opiskeluaikanani.

Pidän opettamisesta. Olen ollut Aallossa erilaisissa opetustehtävissä kymmenen vuotta, tämän vuoden alusta tittelini on vanhempi yliopistonlehtori.

Myös tutkimus kiinnostaa. Tutkimusalanani on viimeiset 15 vuotta ollut maatalouden automaatio ja robotiikka. Intoni maatalouden tekniikkaan ja hands on -juttuihin on juurissani: olen kasvanut maatilalla ja tottunut tekemään kaikenlaista.

Kiinnostus matikkaan vei minut diplomi-insinööriopintoihin, suoritin automaatiotekniikan DI-opinnot pikapikaa. Väitöskirjani tein peltotyökoneiden reitinsuunnittelun optimoinnista. Nyt intoni suuntautuu kahteen tutkimushankkeeseen: toisessa tutkitaan kahden robottitraktorin yhteistoimintaa samalla pellolla ja toisessa tulevaisuuden tietoliikennestandardia maataloustyökoneisiin.

Kokemukseni maataloudesta vaikuttanee siihenkin, että olen jo 13 vuotta vetänyt Peltorobotti-opiskelijaprojektia. Opiskelijaryhmä rakentaa tyhjästä pienen robotin – tuolla työhuoneeni hyllyllä on jokunen esilläkin – ja osallistuu sillä sitten kansainväliseen kilpailuun Field Robot Event, joka järjestetään aina kesäisin Keski-Euroopassa. Yrityssponsorit ovat tärkeitä, jotta saamme ostettua tarvikkeet robotin rakentamiseen ja opiskelijoille lentoliput kisoihin. Pari kertaa on tullut voitto Suomeen!

Monet harrastuksenikin liittyvät maatalousteknologiaan. Olen muun muassa FinAgEng ry:n puheenjohtaja.Viime kesänä kuvasin dronella viljapeltoja joka viikko. Kuvista laskeskelen sitten, miten hyvin vilja missäkin paikassa kasvaa. ×

insinööritiedettä ei tehdä ilman

insinööritaitoja.

Aalto-yliopiston kesäkurssin toteuttamisesta palkittiin vastuuopettaja Timo Oksasen lisäksi toinen vastuuopettaja Kimmo Silvonen sekä assistentit Juha Biström, Emil Fihlman ja Aleksi Turunen.

Timo Oksanen

Syntynyt. 1979
Ammatti. Vanhempi yliopistonlehtori
Työpaikka. Aalto-yliopisto

Koulutus. Tekniikan tohtori, Teknillinen korkeakoulu

Miten kiinnostuit tekniikan alasta?

Taisin harrastaa koneensuunnittelua jo lukioaikana. Samalla tuli haaveiltua koneiden automatisoinnista.

Saavutus, josta olet urallasi ylpeä?

Nuoruudeninto uusien taitojen oppimisessa on säilynyt.

Minkä ongelman haluaisit ratkaista?

Maataloustuotanto pitäisi saada taloudellisesti, sosiaalisesti ja ympäristön kannalta kestäväksi.

Motto?

Insinööritiedettä ei tehdä ilman insinööritaitoja.

Jaa artikkeli