TEKNIIKAN IHMEITÄ

  Škoda ForCity Smart Artic X34

  Mitat: pituus 37,3 m, leveys 2,65 m, korkeus 3,6 m

  Tyhjäpaino: 56,8 tonnia

  Raideleveys: 1 435 mm

  Istumapaikat: 104

  Matkustajakapasiteetti yhteensä (4 hlö/m2): 264

  Käyttöjännite: 750 V

  Vetäviä akseleita: 8, kaikki akselit vetävät

  Ajomoottoriteho: 8 × 70 kW, yht. 560 kW

  Suurin nopeus: 80 km/h

  Ajosuunta: kaksi­suuntainen

Maailman arktisin raitiovaunu

Raideliikenne elää uutta kukoistuskauttaan. Suomessakin ratikkaa kaavaillaan monen kaupungin katukuvaan. Ensimmäiseksi uudeksi ratikkakaupungiksi ehätti Tampere. Arktisiin oloihin suunnitellun Škoda ForCity Smart Artic X34:n koeajot ovat täydessä vauhdissa, ja virallinen liikenne pitäisi alkaa teekkarien uudella pikalinjalla Hervannasta Tampereen keskustaan 9. elokuuta 2021.

Oli hilkulla, että pian aloittavasta Tampereen Ratikasta olisi tullut maailman pohjoisin raitiotie. Vielä pohjoisempi raitiotieverkosto on kuitenkin Tampereen ystävyyskaupungissa Norjan Trondheimissa. Sen sijaan vaunujen syntysija on mitä arktisin, Škoda Transtechin Otanmäen kiskokalustotehdas Kajaanissa.

Samaisesta maailman pohjoisimmasta raitiovaunutehtaasta ovat kotoisin myös Helsingin nykyiset ratikat sekä Espoon Keilaniemestä Otaniemen kautta Helsingin Itäkeskukseen tulevaisuudessa liikennöivän Jokeri-linjan pikaratikat.

Puhtaalta pöydältä suunniteltu 2000-luvun raitiojärjestelmä on täynnä teknologiaa. Ratikalla on oma, kaikki pysäkit kattava tietoliikenneverkkonsa, joka on tietenkin kahdennettu. Radan vaihteet toimivat automaattisesti, ja pakko-ohjaus estää vaunun nopeuden nousun yli sallitun. Liikennöinnin keskinopeus tulee olemaan 19–22 km/h. ×

  Škoda ForCity Smart Artic X34

  Mitat: pituus 37,3 m, leveys 2,65 m, korkeus 3,6 m

  Tyhjäpaino: 56,8 tonnia

  Raideleveys: 1 435 mm

  Istumapaikat: 104

  Matkustajakapasiteetti yhteensä (4 hlö/m2): 264

  Käyttöjännite: 750 V

  Vetäviä akseleita: 8, kaikki akselit vetävät

  Ajomoottoriteho: 8 × 70 kW, yht. 560 kW

  Suurin nopeus: 80 km/h

  Ajosuunta: kaksi­suuntainen

Jaa artikkeli