TEKNIIKAN IHMEITÄ

Pipistrel Alpha Electro

Kaksipaikkainen sarja­valmisteinen täyssähköinen lentokone, valmistusmaa Slovenia.

Moottori: 50 kW, nestejäähdytys
Akut: 21 kWh
Siipien kärkiväli: 10,5 metriä
Huippunopeus: 250 km/h
Matkalentonopeus: ­ 157 km/h
Tyhjäpaino: 260 kg ilman ­akkuja, akut 120 kg
Suurin sallittu lentoonlähtöpaino: 550 kg
Lentoaika: noin tunti (säännösten määräämä ­reservi huomioiden)

Maan ensimmäinen sähkölentokone

Sähköautot yleistyvät nyt kiihtyvällä vauhdilla katukuvassa. Jo vuodesta 2018 lähtien tarkkasilmäinen on saattanut bongata sähköä myös pääkaupunkiseudun taivaalla. Pipistrel Alpha Electro -sähkölentokone on edelleen lajissaan maan ainoa.

Kaksipaikkaisen koneen omistaa Helsingin Sähkölentokoneyhdistys. Alpha Electron hankintahinta on polttomoottoriversioon verrattuna puolitoistakertainen, mutta sähkölentämisen valtti on halvat käyttökulut.

– Kaksi suurinta kuluerää ovat polttoaine ja moottorin huolto. Molemmat ovat sähkölentokoneella vain 10 prosenttia polttomoottorisen vastaavista, kertoo yhdistyksen puheenjohtaja Janne Vasama.

Kun Ylen Mahtikoneita ja ilmastoihmeitä -ohjelma haastoi yhdistyksen lentokoneen kilpaan sähköauton kanssa, paljastui lentäminen nopeaksi mutta ekonomiseksi kulkutavaksi. Vasama lensi Malmilta Nummelaan 20 minuutissa, ja sähköä kului 9,5 kWh, siis reilun euron edestä. Sähkö-Porschella samaan matkaan teitä pitkin meni 55 minuuttia ja sähköä 12 kWh.

Pipistrel Alpha Electro -sähkölentokoneen akkujen lataus tyhjistä täysiin kestää nopeimmillaan tunnin ja kymmenen minuuttia. ×

Pipistrel Alpha Electro

Kaksipaikkainen sarja­valmisteinen täyssähköinen lentokone, valmistusmaa Slovenia.

Moottori: 50 kW, nestejäähdytys
Akut: 21 kWh
Siipien kärkiväli: 10,5 metriä
Huippunopeus: 250 km/h
Matkalentonopeus: ­ 157 km/h
Tyhjäpaino: 260 kg ilman ­akkuja, akut 120 kg
Suurin sallittu lentoonlähtöpaino: 550 kg
Lentoaika: noin tunti (säännösten määräämä ­reservi huomioiden)

Jaa artikkeli