AJASSA
Kirjat. Työterveyslaitoksen uusi opas antaa yrittäjille käytännöllisiä ohjeita ja konkreettisia vinkkejä itsestä huolehtimiseen. Yrittäjän työkyky on hyvää luettavaa myös yrittäjän tukijoukoille.
Innostuksen ja taloudellisten paineiden välissä tasapainotteleva yrittäjä ei välttämättä aina muista tai koe voivansa huolehtia työkyvystään. Kirjan taustalla on ajatus siitä, että työkykyyn panostaminen on sijoitus tulevaisuuteen.
Oppaassa on vinkkejä esimerkiksi stressin hallintaan, ajankäytön tehostamiseen ja laadukkaaseen uneen. Mukana on myös tehtäviä.
Kirjaa kirjoittaneen työterveyspsykologi Heli Hannosen mukaan oppaassa on otettu huomioon yrittämisen reunaehdot, eikä siinä paasata. ×
Katariina Rönnqvist
Lataa opas ilmaiseksi: www.ttl.fi/yrittajan-tyokyky-menestyvan-yrityksen-kivijalka
Kirjat. DI Juha Salo on kirjoittanut insinöörimäisen digimarkkinoinnin
oppaan
markkinointijohtajille.
Älköön kukaan epäilkö insinöörimäisyyttä toimimattomaksi ajattelumalliksi markkinoinnissa, jossa vastaanottajana on toistaiseksi useimmiten ihminen. Tässä oppaassa insinöörimäinen digimarkkinointi alkaa ihmislähtöisyydestä: ”Arvosta, kuuntele ja ilahduta palvelusi käyttäjiä ja markkinoinnin vastaanottajia.”
Kirja sisältää insinöörimäisen markkinoinnin ”filosofian” lisäksi tietoa verkkomarkkinoinnin keinoista, optimoinnista ja analysoinnista. Perustana on lean startup -malli: rakenna – mittaa – opi.
Varsinainen insinööriajattelu tulee käyttöön viimeistään silloin, kun pyritään välttämään toistuvaa käsityötä: automatisoidaan ja hyödynnetään uusimpia teknologioita. Opas kehottaa rakentamaan markkinoinnin tuotteen tai palvelun sisään.
Opas sisältää selkeitä ajatusmalleja, vinkkejä ja kysymys- tai kehotussarjoista koostuvia harjoituksia, jotka auttavat muun muassa selvittämään oman markkinoinnin nykytilan ja opastavat konversio-optimointiin.
Toki oppaan lyhyet ja selkeän kuuloiset ohjeet eivät aina ole ihan yksinkertaisia toteuttaa, kuten vaikkapa nopean mainonnan vinkkilistan kohta: ”Ole aito ja relevantti ja vältä katastrofit.” Jos katastrofin voisi aina ennakoida, niin kukapa niitä aiheuttaisi. ×
Helena Andersson
Juha Salo: Digitaalisen markkinoinnin manuaali, opas markkinointijohtajille etulinjan insinööreiltä. Solinor Oy 2017. Hinta pdf:nä 17 €, painettuna 27 €. https://solinor.fi/kirja/
Kirjat. Johtamisen ja yrityskulttuurin muotoiluyrittäjä Aki Ahlrothin kirjan ajatuksena on muuttaa työelämää ”järkyttävän avoimuuden keinoin”. Kirja haastaa monet totutut tavat ja uskomukset, kuten henkilöstön sitouttamisen ja motivoinnin tai päätösten jalkauttamisen. Ahlroth kyseenalaistaa myös stereotypiat, kuten koko sukupolvikeskustelun, ja kannustaa työyhteisöjä sen sijaan monimuotoisuuden vaalimiseen ja ihmisten yksilöllisyyden huomioimiseen. Hän rohkaisee myös hyväntahtoisen huumorin käyttöön – se on hyvää polttoainetta työpaikalla ja alentaa myös stressitasoa.
Kirjassa esitellyt caset ravistelevat erityisesti esimiesten toimintaa ja henkilöstöjohtamista.
Opit eivät koske vain avoimuutta, vaan ihmisenä kasvamista sekä organisaatiokulttuurin tukemista oikeaan suuntaan. Monet ohjeista ovat itsestäänselvyyksiä, mutta eivät silti toimi useimmissa organisaatioissa. ×
Kati Johansson
Aki Ahlroth: Järkytä avoimuudella – Silmät avaavia ja vähän kiusallisiakin näkökulmia työelämään ja johtamiseen. Alma Talent 2017. Hinta 55 €, TEKin jäsenille 30 %:n alennus koodilla TEKJASET.
37 %:lla
akavalaisista on kilpailu-kieltosopimus.
Lähde: Akava
Kenelle Akavan yrittäjäpalkinto 2017?
Yrittäjyys. Akavan yrittäjäpalkinto myönnetään vuosittain tunnustuksena ansioituneelle yrittäjälle tai ammatinharjoittajalle.
Palkinnon saaja voi olla akavalainen yrittäjä, akavalaisen jäsenjärjestön yksi tai useampi jäsen tai muu henkilö tai ryhmä, joka on toiminut merkittävällä tavalla akavalaisen yrittäjyyden hyväksi tai sen toimintaedellytysten parantamiseksi.
Ehdota palkinnon saajaa 20.10. mennessä. ×
Aku Karjalainen
Lisätietoa: www.akava.fi/yrittajapalkinto
Tunnelmia TuKoKen finaalista keväältä 2017.
Haluatko tukea nuorten tiede- ja teknologia-harrastusta?
Nuoret. Tutki-Kokeile-Kehitä (TuKoKe) on Suomen vanhin lapsille ja nuorille suunnattu tiede- ja teknologiakilpailu. Osallistujia oli viime kevään kilpailussa lähes 250. Kilpailulle on tänä vuonna perustettu stipendirahasto, jonka avulla kuka tahansa voi tukea nuoria tutkijoita ja keksijöitä. Rahaston kaikki varat käytetään kilpailuun osallistuneiden lasten ja nuorten palkitsemiseen ja kannustamiseen. Kilpailun järjestävät vuosittain TEK ja Kehittämiskeskus Opinkirjo. ×
Lahjoita stipendirahastoon: www.opinkirjo.fi > Opettajat ja ohjaajat > Tiedekasvatus > Tutki-Kokeile-Kehitä
Katariina Rönnqvist